In de E-Commerce sector kunt u zien of uw bedrijf het goed doet door te meten hoe goed u het doet. Er zijn veel dingen te meten in een E-Commerce bedrijf. Je kunt het niet alleen vergelijken met andere internetbedrijven. Je moet het vergelijken met hoeveel geld mensen direct bij jou uitgeven.
Het tellen van het aantal mensen dat om de dag uw website bezoekt is misschien niet de beste manier om succes te meten. U moet naar andere gegevens kijken om erachter te komen wat belangrijk is voor uw bedrijf.
Om dit te doen, moet u echter het juiste instrument hebben. U kunt het beste een apparaat hebben dat een breed scala aan gegevens kan meten, zoals websiteprestaties, webverkeer, websiteverkoop en andere marketingactiviteiten.
Google Analytics kan u helpen te begrijpen hoe mensen uw website gebruiken. Het doet dit effectief en het is gratis. Dus als u een bedrijfsanalyse moet doen met een budget, is GA4 E-Commerce de juiste keuze.
Google Analytics is geweldig om vele redenen. Meer dan 29 miljoen websites gebruiken het om de groei van hun bedrijf te volgen. U kunt het gebruiken om uw eigen online bedrijfsprestaties te volgen. In dit artikel leer je alles over GA4 E-Commerce.
Dus, laten we beginnen.
Wat is Google Analytics? | Google Analytics uitgelegd
GA is een tool aangeboden door Google die helpt bij het bijhouden en rapporteren van webverkeer. De dienst werd opgericht in 2005, maar werd pas later toegevoegd aan het Google Marketing Platform. De dienst biedt bedrijven een gratis hulpmiddel om gegevens van websites te verzamelen en te analyseren. Hierdoor kunnen bedrijven hun gebruikers beter begrijpen en beter geïnformeerde beslissingen nemen.
Google Analytics functies
Google Analytics is gratis te gebruiken. Het geeft u informatie over uw bedrijf en zijn bezoekers. Het helpt u ook bij:-
- Visualiseren van verkooptrechters
- De laadsnelheid van websites monitoren
- Volgen van e-mail marketing campagnes
- Monitoren van verkeersbron gegevens
- Het controleren van verkoopcijfers
- Het meten van de betrokkenheid van bezoekers
- Marketinginspanningen analyseren
- Informatie verkrijgen over marketingcampagnes
- Weten welke apparaten en technologieën de bezoekers van uw website gebruiken
- De nationaliteit van uw bezoekers kennen
- Gegevens verkrijgen over klant demografie
- Uitgebreide informatie met betrekking tot conversiepercentages
Google Analytics is een familie van verschillende analysetools. Ze hebben verschillende versies, die verschillende functies bieden. De huidige versie is Google Analytics 4 of GT4.
GA4 eCommerce uitgelegd | GA4 eCommerce explained
Google Analytics 4.0 is een grote verandering die bedrijven zal helpen machine learning en kunstmatige intelligentie te gebruiken om hun publiek beter te begrijpen en de privacy van mensen te beschermen. De GA4 E-Commerce update heeft nu meer Predictive Insights, diepe integratie met Google Ads, geavanceerde gegevenscontroles en platformoverschrijdende meetmogelijkheden..
Google heeft aangekondigd dat GA4 u zal helpen betere resultaten uit uw marketing te halen op de lange termijn. GA4 is gebaseerd op de App + Web eigenschap die Google vorig jaar in bèta introduceerde. Deze software gebruikt machine learning om u te helpen uw klanten beter te begrijpen. Het doet dit door u gegevens te tonen van alle apparaten en platforms die uw klanten gebruiken.
Deze versie van Google Analytics volgt klanten op verschillende platforms. Vervolgens gebruikt het deze informatie om marketeers geavanceerde gegevens en inzichten te geven over hoe ze deze informatie effectief kunnen gebruiken.
GA4 eCommerce functies | Kenmerken van Google Analytics 4
- Codeloze event tracking
- Rapportage in het kader van de klantlevenscyclus
- AI-gestuurde inzichten en voorspellingen
- Diepere doelgroepintegratie met Google Ads
- Nauwkeurige controle over gebruikersgegevens
- Analytics in de toekomst zonder cookies
Stappen om GA4 eCommerce op te zetten | Hoe zet ik GA4 eCommerce op?
Stap 1: Maak een Google Analytics account aan
Als u geen Google Analytics account heeft, is de eerste stap om er een aan te maken. U moet Google Analytics 4 (GA4) gebruiken omdat dit de meest recente en bijgewerkte versie is. Als u een upgrade uitvoert van een oude GA-account, kunt u beide accounts behouden.
Als u een actief GA-account hebt, gaat u naar de volgende stap. Zo niet, volg dan deze stappen om een nieuw Google Analytics-account aan te maken:
- Ga naar de officiële Google Analytics-pagina en maak voor de eerste keer een account aan.
- Als u klaar bent, gaat u naar de sectie Property en maakt u een Property Name aan voor uw website.
Stap 2: Stel een nieuwe GA4-eigenschap in
Er zijn verschillende manieren om een nieuwe eigenschap op uw website aan te maken. U kunt naar de “Admin” widget gaan aan de linkerkant van uw scherm. Zorg ervoor dat u het account kiest waarmee u de GA4 E-Commerce Property wilt aanmaken. Zorg er dus voor dat u op de juiste website werkt.
Je moet ook de juiste property selecteren voor je Universal Analytics account. Nadat u dat hebt gedaan, kunt u op ‘GA4 Setup Assistant’ tikken en op ‘Aan de slag’ klikken.
Mogelijk moet u nog een eigenschap voor uw site aanmaken. Als dat zo is, klikt u op “Create Property” om verder te gaan. Klik vervolgens op “Bekijk uw GA4-eigenschap” om te controleren of deze correct is opgeslagen. Als u de knop “Get GA4 Assistant” niet ziet, geen zorgen. U kunt doorgaan en klikken op “Create Property” en de aanwijzingen volgen om een nieuwe eigenschap in te stellen door de details in te vullen met informatie over uw bedrijf.
Wanneer u klaar bent met het akkoord gaan met de voorwaarden van Google Analytics, klikt u op “Maken”. Klik vervolgens op “Volgende”.
Stap 3: Een gegevensstroom toevoegen
Het instellen van een Google Analytics-account is niet gedaan na het instellen van uw website-eigendom. U moet ook een gegevensstroom toevoegen. Het proces is verschillend wanneer u uw GA4 E-Commerce account voor het eerst aanmaakt en wanneer u een reeds bestaande account heeft.
Gegevensstroom instellen voor een bestaande analytics-account
Als u een reeds bestaande account heeft, volgt u deze link om naar uw GA4 E-Commerce Dashboard te gaan. Zorg ervoor dat u in het Admin gedeelte de juiste account en website eigenschap selecteert. Nadat u klaar bent, klikt u op ‘Data Streams’ en gaat u verder.
Datastroom instellen voor een nieuw GA4 account
Wanneer u een nieuw account instelt, volgt u alle aanwijzingen. Daarna krijgt u het onderstaande scherm te zien door op “Data Streams” te klikken. Vergeet niet de GA4-voorwaarden te accepteren.
De volgende stap in het opzetten van uw GA4-accountproces is het kiezen van het platform dat u gaat gebruiken om gegevens te verwerven. U hebt drie opties: Web, Android en iOS. U kunt meerdere datastromen op één eigendom aanmaken.
U kunt een nieuwe datastroom toevoegen door naar “Add Stream” te gaan en de door u gekozen app te selecteren. Als u iOS kiest, wordt u gevraagd om een iOS bundel ID, de naam van uw applicatie en de store ID voor uw applicatie op te geven. Het proces is hetzelfde voor Android, behalve dat u de pakketnaam en de applicatienaam moet invoeren. Vergeet niet alle aanwijzingen te volgen!
Als u uw website wilt volgen, moet u de URL van de website en de naam van de stream opgeven. U kunt ook “Uitgebreide meting” inschakelen, zodat u specifieke statistieken kunt meten. U kunt de volgende statistieken meten, ongeacht op welk platform uw e-commerce zich bevindt:
- Sitebereik
- Uitgaande klikken
- Video betrokkenheid
- Pagina weergaven
- Scrollen
Zodra u klaar bent, klikt u op de knop ‘Stream aanmaken’. Dat is het!
Stap 4: Configureer uw website
Als u uw website gebruikt als uw Data Stream-platform, moet u aandacht besteden aan deze stap. U moet een nieuwe Google Analytics Tag toevoegen om gegevens te volgen op uw nieuwe GA4 E-Commerce property.
Er zijn twee manieren om dit te doen. U kunt een nieuwe on-page tag toevoegen, of een bestaande on-page tag gebruiken. U moet een Global Site Tag toevoegen, en u kunt dit doen door wat code toe te voegen aan de Web Page bestaande Tag of zelfs met behulp van Google Tag Manager.
U moet echter ook bedenken dat de gegevens zich niet meteen zullen vullen. U moet misschien een paar uur wachten voordat ze verschijnen.
Stap 5: Definieer conversies op GA4 eCommerce
Nu uw GA4 E-Commerce account is ingesteld, moet u definiëren wat telt als een conversie. Dit zal GA4 E-Commerce vertellen hoe de verkoop en andere belangrijke gegevens moeten worden bijgehouden.
Begin met het aanmaken van een evenement. Het maken van gebeurtenissen op GA4 E-Commerce is vergelijkbaar met het maken van gebeurtenissen op eerdere versies van GA, maar er zijn enkele verschillen. De GA4 Tag wordt ingezet, die ervoor zorgt dat GA4 E-Commerce elke gebruikersactiviteit bijhoudt en koppelt aan de gebeurtenissen. Dit proces gebeurt automatisch met behulp van Artificial Intelligence.
U kunt een event aanmaken door naar Event >> te gaan en op ‘Create New Event’ te klikken. U kunt dan het formulier invullen dat verschijnt. Gewoonlijk ontvangt u binnen 24 uur een volledig rapport van alle gebeurtenissen. Na 24 uur kunt u naar Gebeurtenis >> gaan en op ‘Alle gebeurtenissen’ klikken’.
U kunt niet alle bovenstaande informatie krijgen als uw website geen downloadbare inhoud heeft. De tabel zal standaard gebeurtenissen bevatten die Google Analytics aan uw website toewijst. In het volgende deel zullen we het hebben over hoe u aangepaste gebeurtenissen zoals telefoongesprekken, contactformulieren en de rest kunt volgen. Hiervoor zullen we de Google Tag Manager gebruiken om gebeurtenissen in te stellen.
Stap 6: Aangepaste evenementen configureren
Houd er rekening mee dat u mogelijk de automatische, verbeterde meting en aanbevolen evenementen van Google moet inschakelen voordat u een aangepast evenement maakt. De volgende stappen moeten worden uitgevoerd:
- De eerste stap is inloggen op uw Google Tag Manager-account. U kunt dit doen door een nieuw account aan te maken of in te loggen op een bestaand account.
- De volgende stap is het toevoegen van een nieuwe tag. Geef de tag een naam en klik vervolgens op het ‘pen’-pictogram naast de knop ‘Tap Configuratie’.
- Selecteer aan de rechterkant “Google Analytics: GA4 Events.”
- Als u dat wilt, kunt u een configuratietabblad selecteren. Als u dat niet wilt, gaat u voor ID handmatig instellen.
- Om uw meet-ID te vinden, gaat u naar “Gegevensstroom” in het segment Beheerder van uw GA4 E-Commerce Account. Ga op het GA4 E-Commerce Dashboard naar “Beheerder” en dan Gegevensstroom (in het eigenschapsegment) ~> en klik op de Gegevensstroom.
- Om een knop toe te voegen, klikt u op de gebeurtenisparameter en gaat u vervolgens naar ‘Rij toevoegen’. Dit toont twee vakjes; Parameter Naam en Waarde. Typ in het vak Parameternaam “button_name” en klik dan op het plusteken in het vak Waarde. Kies in de overlay “Gebeurtenis”. Je moet het bewerken. U moet namelijk een zeer beschrijvende waarde gebruiken, omdat deze in uw GA4 E-Commerce rapport zal verschijnen. Als je bijvoorbeeld een “Contactpagina” evenement opzet, kun je “Via Contactpagina” als waarde gebruiken, omdat het gezellig weergeeft welke interactie de klant gebruikte om op je contactpagina te komen.
- The next step is to set up a trigger. A trigger is what happens after someone completes a certain activity. For example, when someone signs up for your newsletter, they go to a “thank you page”. After you set up your Triggers, you can use the public tag. There are many things you can do with GA4 E-Commerce.
Conclusie
Dit artikel heeft u laten zien hoe u Google Analytics kunt gebruiken. Je hebt geleerd wat de functies ervan zijn en hoe je het op je website en applicatie kunt instellen. Nu u het hebt ingesteld, is het tijd om de functies ervan te gaan gebruiken om uw bedrijf te verbeteren. U kunt eventueel contact opnemen met de professionals van Zedrox. Voor het geval je verduidelijking nodig hebt.