In de digitale wereld is e-commerce een van de meest veelbelovende gebieden van de moderne economie. Analyserapporten kunnen je de basisinformatie geven, maar wat zijn de specifieke details? Welke strategieën maximaliseren je winst en rendement op advertentie-uitgaven? Het begrijpen van je meest waardevolle klanten kan je helpen om je marketinginspanningen te optimaliseren en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Google Analytics 4 is een ongelooflijk waardevolle webanalysetool die een belangrijke mijlpaal markeert voor alle marketeers om verkeer, gebruikersgedrag, attributiemodellen en andere statistieken te beoordelen. GA4 maakt gebruik van de kracht van analytics intelligence en machine learning-algoritmen om de e-commerce sector de voorsprong te geven die het nodig heeft om meer klanten te bereiken en de levensduurwaarde te versterken. Het systeem verzamelt gegevens van websites en apps om een duidelijker inzicht te bieden in de ervaring van de klant.
GA4 is geen gewone software-upgrade. Het is een op zichzelf staand platform geworden en de implementatie ervan op e-commerce website is steeds complexer geworden. Het kan daarom verstandig zijn om contact op te nemen met een digitaal marketingbureau voor ondersteuning.
Met de voortdurende ontwikkeling van de functies van GA4 kan het een game-changer zijn voor elk e-commercebedrijf.
Laten we er meer over bespreken.
Waarom de nieuwste versie van Google Analytics implementeren?
De aftelling naar het einde van Google Universal Analytics Property is officieel begonnen. De overgangsperiode eindigt in juli 2023, samen met je bestaande Universal Analytics-property. Deze geavanceerde versie van Google Analytics maakt een diepgaande analyse mogelijk van het gedrag van digitale shoppers, waarbij de nadruk ligt op gebeurtenissen in plaats van sessies, om de volledige digitale klantreis over meerdere platforms nauwkeurig te volgen.
Wat maakt Google Analytics 4 anders?
Omdat GA4 voortdurend evolueert, biedt het talloze functies die het potentieel hebben om elk e-commercebedrijf te revolutioneren. Laten we ze samen verkennen.
- Volg je conversiecredits over alle marketingkanalen
Om de efficiëntie van elk kanaal of elke campagne te begrijpen, moet je een attributiemodel kiezen dat is afgestemd op je doelstellingen. Eerder maakte Universal Analytics uitsluitend gebruik van het attributiemodel van de laatste non-direct click, en voor het observeren van de resultaten van elke touchpoint waren multi-channel funnel rapporten nodig. Dit was niet geschikt voor bepaalde bedrijfstypes en modellen.
Aan de andere kant kun je met GA4 het attributiemodel selecteren dat voor jou werkt, en al je rapporten tonen de effecten ervan. Hierdoor kun je de prestaties van je campagnes correct beoordelen en de kosten van ineffectieve campagnes verlagen.
- Opnieuw targeten van klanten met een hoge intentie
Efficiënt opnieuw targeten van klanten met een hoge intentie via de geavanceerde voorspellende remarketingfuncties van GA4. Je kunt aangepaste doelgroepen instellen op basis van gebruikersacties en gebruikmaken van Voorspellende Doelgroepen, zoals ‘Waarschijnlijk aankopen in de komende 7 dagen’ en ‘Mogelijke eerste keer kopers in de volgende 7 dagen’. Voorspellende Doelgroepen worden automatisch gegenereerd door de machine learning-mogelijkheden van GA4.
Door GA4-evenementgegevens te combineren met Voorspellende Statistieken kun je meer verfijnde doelgroepen opbouwen. Bijvoorbeeld, je kunt een gebeurtenis instellen die gericht is op gebruikers die je website hebben bekeken of producten aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd maar niet hebben gekocht.
- Geünificeerde gebruikerservaring op de app en website
Door een gebruikers-ID in te stellen en de relevante identiteitsoptie te kiezen binnen de GA4-property, kun je beginnen met het verenigen van de klantreis over alle platforms met minimale inspanning. Bijvoorbeeld, laten we een gebruiker nemen die je website bezoekt en de volgende acties onderneemt:
-
- Merkherkenning
- Producten bekijken op basis van interesse en wensen
- Conversie
- App installatie
- behoud
Al deze interacties kunnen worden geregistreerd onder hetzelfde gebruikersprofiel in GA4-rapporten, waardoor je een holistisch begrip krijgt van het gedrag van je klanten en nauwkeurige doelgroepen voor remarketing die mogelijk de conversies verhogen.
- Bepalen van de meest bezochte gebruikersreis
Door gebruik te maken van het Path Exploration-rapport dat GA4 biedt, kunnen website-eigenaren eenvoudig met hun gegevens omgaan en de prestaties van hun website bekijken. Filters en segmenten kunnen worden toegepast om de resultaten te analyseren, wat helpt bij het herontwerpen van de website en het verbeteren van de gebruikerservaring. Deze inzichten wijzen op noodzakelijke veranderingen met betrekking tot de omgang met en interactie met promoties.
- Aandacht besteden aan redenen voor het afhaken van gebruikers
Een trechterverkenningsrapport kan worden gebruikt om inzicht te krijgen in de niveaus van afhaken tijdens de gebruikersreis. Het rapport moet de volgende stappen omvatten:
-
- Begin van de sesie
- Bezoekers van productcategoriepagina
- Bezoekers van productdetailpagina
- Product toegevoegd aan winkelwagen
- Bezoekers van de afrekenpagina
- Succesvolle aankopen
Als een abnormaal hoog aantal klanten stopt met verdergaan nadat ze een artikel aan de winkelwagen hebben toegevoegd, is het verstandig om mogelijke correcties te evalueren om meer conversies te bevorderen.
- Plan je marketingstrategie met omzetvoorspelling
Het hebben van een idee van het potentiële inkomen dat een bepaalde klant zal genereren, kan marketeers helpen hun promotietactieken opnieuw vorm te geven. GA4 vereenvoudigt deze taak door gemakkelijke toegang te bieden tot omzetvoorspellingsrapporten en het creëren van remarketingdoelgroepen op basis van de resultaten.
- Optimaliseer inhoud op basis van gebruikersbetrokkenheid
De nieuwste metriek van GA4, Gemiddelde Betrokkenheidstijd, berekent hoeveel tijd gebruikers besteden aan de interactie hebben met je website (bijvoorbeeld scrollen, klikken, browsen, etc.). Met deze gegevensverzameling wordt het volgen van gebruikersbetrokkenheid en het optimaliseren van de inhoud eenvoudig. Je kunt geïnformeerde beslissingen nemen over alternatieve benaderingen.
Is Google Analytics 4 geschikt voor e-commerce?
Google Analytics 4 is ontworpen met de behoeften van e-commerceklanten in gedachten. Door het introduceren van aangepaste dimensies en e-commercegerichte statistieken kunnen winkelgewoonten effectiever worden gemeten. Bovendien kun je een realtime gegevensstroom observeren om inzicht te krijgen in hoe klanten door je website navigeren en met je producten omgaan. GA4 is essentieel voor e-commercebedrijven omdat het het volgen van aankoopintentie en de categorisering van SKU’s vereenvoudigt.
Met de introductie van meer e-commerce dimensies en gebruikersstatistieken heeft GA4 het eenvoudiger gemaakt om gebeurtenissen bij te houden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Categorisering van items
- Transactie- en omzetgerelateerde gebeurtenissen
- Unieke e-commerdcestatistieken
Waarom GA4 gebruiken voor e-commerce tracking?
Door je e-commercegegevens bij te houden in GA4, krijg je toegang tot de inzichtelijke analyses van deze service, met antwoorden op vragen zoals:
- Hoeveel verkopen hebben mijn producten?
- Wat is het aantal weergaven van mijn artikelen?
- Wat is het conversiepercentage?
- Wat is het gemiddelde aantal producten dat in één transactie wordt gekocht?
- Wat is de gemiddelde besteding per transactie?
Kortom, als je nog geen gebruik maakt van GA4 voor het bijhouden van je e-commerce, mis je waardevolle gegevens en inzichten. Door gebruik te maken van de kracht van deze tool, kun je voorop blijven lopen op de concurrentie en datagestuurde beslissingen nemen om je website te verbeteren en je bedrijf te laten groeien.
Samenvattend
Door de aankoopgedragingen van klanten te analyseren en effectieve promotiecampagnes te ontwikkelen, kan GA4 de winkelervaring verbeteren. Soortgelijke concepten zijn inderdaad van toepassing op Universal Analytics. Echter, standaard Universal Analytics-properties zullen vanaf juli 2023 geen nieuwe gegevens meer vastleggen. Dus als je wilt blijven profiteren van het bijhouden van e-commerce, is het essentieel om over te stappen naar GA4. De gegevens opgeslagen in UA kunnen niet worden overgezet naar GA4. Begin dus zo snel mogelijk met de migratie om meer informatie via de nieuwe versie te verkrijgen. Voordat je alle banden met Universal Analytics verbreekt, zorg ervoor dat je alle beschikbare historische gegevens exporteert.
Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4? Zedrox staat voor je klaar. Ons team van web development bureau heeft ruime ervaring met de technische vereisten voor het integreren van de Google Analytics-code in een e-commerce website. Neem vandaag nog contact op met onze experts.
Veelgestelde vragen
Kan ik nog steeds historische gegevens uit UA gebruiken?
Google heeft aangegeven dat gebruikers hun historische gegevens uit UA kunnen verkrijgen tot het einde van het jaar 2023. De gegevens blijven nog een half jaar beschikbaar voor gebruik nadat UA stopt met het verzamelen van nieuwe gegevens. Na afloop van deze periode zullen de historische gegevens echter niet meer beschikbaar zijn.
Wat is een Google Analytics “Property”?
Een Google Analytics-property is een integraal onderdeel van een Analytics-account en dient als de primaire eenheid voor gegevensverwerking. Het is waar alle gegevensgerelateerde activiteiten plaatsvinden. Voor de lancering van GA4 moesten bedrijven één account en twee afzonderlijke properties hebben, één voor hun website en een andere voor hun app. Met de komst van GA4 kunnen ze echter één property hebben om gegevens te verzamelen van zowel de website als de app.
Welke versie van Google Analytics gebruik ik?
Ga naar analytics.google.com om toegang te krijgen tot je Google Analytics-account. Klik vervolgens linksboven op “Alle accounts”. Er verschijnt een lijst met accounts en properties waar je toegang toe hebt.
Om het property-ID-nummer te controleren, kijk je of er “UA-” voor staat, wat aangeeft dat je Universal Analytics gebruikt. Als er geen letters voor het ID staan, betekent dit dat je GA4 gebruikt.