benefits-of-artificial-intelligence

Voordelen van Artificial Intelligence (AI) voor bedrijven

We gebruiken kunstmatige intelligentie (afgekort als AI) in ons dagelijks leven in verschillende vormen. Het gebruik van gezichtsherkenning op onze smartphones en het bouwen van antwoorden van chatbots zoals ChatGPT zijn bijvoorbeeld allemaal AI-toepassingen.

AI is een overheersend onderdeel van ons leven geworden en de technologie evolueert voortdurend. Complexe toepassingen van AI zijn onder meer zelfrijdende auto’s, nauwkeurige medische diagnoses en nog veel meer. 

Wat is artificiële intelligentie (AI)?

Kunstmatige intelligentie (AI) is een geheel van technologieën waarmee machines zelfstandig taken kunnen uitvoeren waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is. Chatbots kunnen bijvoorbeeld essays, brieven en verhalen schrijven op basis van jouw input. 

AI-systemen kunnen problemen leren, redeneren, plannen en oplossen. Ze kunnen hun gedrag ook aanpassen op basis van de resultaten van hun acties. AI-systemen beperken zich niet tot rekenkracht, maar hebben ook het vermogen om beslissingen te nemen. Ze leren voortdurend door regels te gebruiken die door de bouwer zijn geformuleerd of door het algoritme zijn samengesteld op basis van de gegevens en zichzelf trainen met gegevens.

De toekomst van AI in softwareontwikkeling omvat het ontwerpen van websites, het schrijven van applicatiecodes, slimme chatbots, enz.

We kunnen unieke AI-aangedreven software bouwen die doelstellingen vervult

Let’s have a chat!


5 belangrijkste vormen van artificial intelligence

1. Machine learning (ML)

Machine learning (ML) is een vorm van kunstmatige intelligentie (AI) waarmee computers van gegevens kunnen leren en hun prestaties in de loop van de tijd kunnen verbeteren. ML gebruikt algoritmen om gegevens te analyseren en patronen te identificeren, die vervolgens worden gebruikt om voorspellingen te doen.

Voorbeelden: Zelfrijdende auto’s, beeldherkenning, etc.

2. Begeleid machinaal leren

Onder toezicht van machinaal leren staat de nauwkeurige uitkomst al vast en leert het algoritme de relaties tussen gegevens begrijpen. De gegevens zijn oorspronkelijk door mensen gelabeld.  

Voorbeeld: Stemassistenten zoals Siri of Alexa maken gebruik van begeleid leren om je stem opdrachten te herkennen en dienovereenkomstig te reageren op basis van getrainde gegevens.

3. Machine learning zonder toezicht

De juiste uitkomst wordt niet vooraf bepaald, maar het algoritme is ontworpen om zelf patronen te vinden en gegevens te clusteren om de meest geschikte resultaten voor de gebruikers te identificeren. 

Voorbeeld: Streamingdiensten zoals Netflix of Spotify bevelen films of nummers aan die je mogelijk leuk vindt op basis van jouw eerdere kijk- of luistergeschiedenis. Ze hebben geen expliciete labels of feedback nodig over wat je leuk vindt en proberen effectief patronen in het gedrag te identificeren om soortgelijke inhoud te suggereren.

4. Versterkend leren

Dit is een machine learning-techniek die software leert beslissingen te nemen om de beste resultaten te bereiken. Het is gebaseerd op het idee dat intelligente agenten actie moeten ondernemen om een ​​beloning signaal in een dynamische omgeving te maximaliseren. Het is nuttig op gebieden waar weinig gegevens beschikbaar zijn voor training en waar methoden van vallen en opstaan ​​worden gebruikt.

Voorbeeld: Geautomatiseerde robots leren efficiënt schoon te maken door positieve bekrachtiging te ontvangen wanneer hij met succes om obstakels heen navigeert, en negatieve bekrachtiging wanneer hij vastloopt.

5. Diep leren

Dit type machine learning maakt gebruik van kunstmatige neurale netwerken om gegevens te leren. Het wordt gebruikt om problemen zoals beeldherkenning, spraakherkenning en natuurlijke taalverwerking op te lossen. Ze zijn vooral geïnspireerd door de complexe werking en structuur van de hersenen. 

Voorbeeld: Gezichtsherkenning, Autocorrectie op het toetsenbord (de mogelijkheid om typefouten tijdens het typen te voorspellen en te corrigeren).

Wat zijn de voordelen van kunstmatige intelligentie?

Verbeter de bedrijfsprestaties en verhoog de omzet

Met kunstmatige intelligentie kun je grootschalige gegevens met een goede snelheid interpreteren. De inzichten die je uit dergelijke grootschalige gegevens haalt, helpen je om goed geïnformeerde beslissingen te nemen. Dit stimuleert de bedrijfsprestaties en de omzetgroei van de organisatie. 

Uit een onderzoek blijkt dat in 2022 92,1% van de bedrijven zei dat AI meetbare resultaten voor hun bedrijf heeft opgeleverd. AI-softwareontwikkeling bedrijven kunnen je helpen unieke oplossingen te bouwen die gericht zijn op succes.

Bereik een grotere productiviteit

AI helpt taken te versnellen door repetitieve taken te automatiseren. Maar liefst 44% van de AI-gebruikers meldt lagere operationele kosten. Verschillende bedrijven voegen bijvoorbeeld chatbots op hun website toe als klantenservicemedewerker.

Deze chatbots kunnen klanten helpen vragen met nauwkeurige antwoorden te beantwoorden. De chatbots vervelen zich niet door vragen te beantwoorden die vergelijkbaar zijn met die van elke klant. Bovendien is volgens onderzoek de omzet met 67% gestegen dankzij de implementatie van chatbots. 

AI vermindert de behoefte aan veel FTE’s (Fulltime Equivalent)

Dit klinkt misschien als een bedreiging voor velen, maar blijkt handig in regio’s waar er een tekort is aan geschoold talent. Het elimineert de hindernis bij het vinden van werknemers op een arbeidsmarkt waar het talent beperkt is. AI kan op verschillende manieren voor je werken. Bedrijven maken bijvoorbeeld vaak gebruik van generatieve AI-tools voor het maken van afbeeldingen en inhoud voor sociale mediaplatforms.

Laat je anticiperen

AI analyseert eerdere bedrijfsgegevens en identificeert patronen om potentiële risico’s en mogelijke markttrends te definiëren. Een detailhandelsbedrijf kan bijvoorbeeld AI gebruiken om het gedrag van klanten tijdens de feestdagen te identificeren en de voorraadniveaus dienovereenkomstig aan te passen. 

Zedrox kan je helpen bij het bouwen van AI-oplossingen

Bij Zedrox, een software development agency, kunnen we je helpen met end-to-end AI-oplossingen. We bestuderen de bedrijfsbehoeften en identificeren gebieden waar kunstmatige intelligentie je kan helpen snel te groeien.